Direct Shift Gearbox transmisija
Direct Shift Gearbox transmisija

DSG (Direct Shift Gearbox) transmisija – mehāniskās un automātiskās pārnesumkārbas hibrīds. Vārdu sakot, pārnesumu auto vadītājs pārslēdz ar roku, taču visu procesu veido elektronika un dažādi automātiski mehānismi.

Piegādājot DSG, “Volkswagen AG” koncerns kļuva par pirmo ražotāju tāda tipa transmisijai masveida ražošanā. Pamata DGS pārnesumkārbas īpatnība – tai ir pat 5 vārpsti, kuri kopā ar zobratiem un diviem (!) sajūgiem veido divu kontūru griezes momentu nodošanas mehānismu. Tādēļ automobilis ar DSG transmisiju uzņem ātrumu tik pat sparīgi un attīsta tādu pašu maksimālu ātrumu kā automobiļi ar mehāniskajām ātrumkārbām. Kā arī pārnesuma pārslēgšana ir tikpat viegla un nemanāma kā ar modernajās “automātiski’’, tādēļ tādas pārnesumkārbas jau sen tiek izmantotas sporta automobiļos, kur svarīga katra sekunde. DSG transmisijā pārnesumus varam pārslēgt arī ar rokām, tam ir izmantojama “Tiptronic” sistēma, kā arī pie stūres pierīkotas nelielas sviras.

 

Direct Shift Gearbox transmisijaDSG ātruma kārbā ir piecas vārpstas pierasto divu vai triju vietā, bet dzinēja griezes momenta nodošanai izmantoti divi daudzdisku sajūgi. Kad viens sajūgs saāķēts un ieslēgts viens pārnesums, tai pat laikā jau ir savienoti arī sekojošie pārnesuma zobrati, atliek tikai saāķēt otru sajūgu. Saņēmis komandu no vadības paneļa “Mechatronic” mehānisms acumirklī izslēdz pirmo sajūgu un saāķē otro, tai pat laikā ieslēgdams arī citu pārnesumu.

Kā konstruēta DSG sistēma? Lai divus starpvārpstus novietotu vienā asī ar pamatu, pēdējais izveidots ar tukšu vidu, bet caur atveri izbāzts otrais vārpsts. Ārējais vārpsts un zobrati savienoti ar diviem otrajiem (izejas) vārpstiem un izveido pirmo kontūru un ir “atbildīgs” par otrā, ceturtā un sestā pārnesuma ieslēgšanu. Iekšējais vārpsts savienots ar citiem diviem otrajiem vārpstiem, uz kuriem samontēti, pirmā, trešā, piektā un atpakaļgaitas pārnesumu zobratu pāri. Pārnesumu ieslēgšana notiek ar sinhronizatoru un uzmavas palīdzību, bet šis process vadāms elektroniski ar hidrauliska pastiprinātāja palīdzību.

 

Direct Shift Gearbox transmisijaParadoksāli, bet automobiļi ar DSG pārnesumkārbu uzņem ātrumu pat ātrāk nekā ar mehānisko. Piemēram, “Golfs R32” modelis ar tādu pārnesumkārbu no 0 līdz 100 km/h paātrinās par 6.4 sekundēm, bet ar mehānisko par 6.6 sekundēm. Maksimālais ātrums abiem ļoti bieži vienāds – 247 km/h. Taču lielākais DSG efekts atspoguļojas degvielas patēriņā: “Golfs R32” ar tādu pārnesumkārbu, uz 100 km vidēji izlieto 10.2 l benzīna vai pat 1.3l mazāk, nekā tāds pats automobilis ar mehānisko transmisiju.

DSG pārnesumu kārbas izgatavo “Volkswagen AG” ražotnē Vācijas pilsētā Kaselē, kurā koncerns nesen in vestēja 150 miljonu Eiro ražošanas līnijas atjaunošanai. Plānots izgatavot līdz 1000 tāda tipa pārnesumkārbu dienā.